Det tävlades en hel del med CX, speciellt sedan GTI-motorn kommit 1977. Men redan 2200-motorn trimmades för att köra rally med. Privata team deltog i rallyn som Elfenbenskusten –Rivieran 1975 och Marockanska rallyt 1976.
1977 vann en bil sin klass i det 380 mil långa Southern Cross Rallye mellan Sydney och Port Macquarie i Australien, förarna hette Jim Reddiex och Jeff Tremain. Samma år deltog totalt sju bilar med 2400-motorn i långdistansrallyt London-Sydney där man fråntogs förstaplatsen av arrangörerna efter en felaktig strykning av en specialsträcka.
Tandkräm
Den första riktiga triumfen kom i det 300 mil långa rallyt ”Tour de Senegal” i november 1977. En fabrikssatsning av Citroën med fem CX 2400 slutade i triumf, alla fem bilarna kom i mål, dessutom på placeringarna ett till fem! Nästa äventyr var Monte Carlo-rallyt 1978 där man ställde upp med tre bilar i dieselklassen. Det var tre CX 2200 D som alla kördes av kvinnliga förare! De stackars flickorna tvingades att klä sig i rosa, rött och vitt samt gå runt och le hela tiden i depån då huvudsponsorn var en tandkrämstillverkare med just de färgerna på sina produkter… Allt gick väl och man slutade på första, andra och tredje plats i sin klass.
Sandlåda
Senegalrallyt vann man även med fabriksbilar 1978 och –79, ett privatteam lyckades vinna sin klass i franska mästerskapen –79 och en bil deltog i finska rallyt samma år där man slutade på en tjugondeplats totalt. Segrarna från –78 års Senegalrally, Achim Warmbold och Philippe Alessandrini deltog i transafrikanska ökenrallyt 1979, 850 mil ökensand genom fem länder. Man ledde länge över diverse fyrhjulsdrivna byggen men slutade ganska långt bak i fältet efter att ha suttit fast i sanden rätt länge vid ett tillfälle.
Mer sandlåda
1980 fabrikssatsade man i de franska rallymästerskapen med tre team där Jean-Paul Luc lyckades bäst med en slutlig tredjeplats totalt. Samma år startade man med en bil i Marockanska Rallyt, den kördes av Jean Deschaseaux och Jean Plassard, samma förare som vann rallyt 1971 med en SM, blev fyra 1975 med en DS 23 och sam vann Senegalrallyt –77 med CX. Rallyt var extremt tufft och endast fem bilar totalt tog sig i mål. Vinnare? Citroën såklart!
Paris-Dakar
Året därpå startade tre fabriksbilar och en privatbil i det tredje Paris-Dakarrallyt. Att man körde med vanliga, framhjulsdrivna bilar ansågs som dödsdömt men en bil, körd av Luc-Alessandrini tog sig hela vägen och slutade på en sextonde plats totalt. I de franska mästerskapen –81 körde man fortfarande med några CX men man började också tävla med Visa. Säsongen därpå satsade man helt på Visa i en egen rallycup, då var CX:ens tid som tävlingsbil förbi.
Text: Lars I Nilsson
Foton från Citroën