Tack vare eller kanske på grund av CX:ens konstruktion och den gashydrauliska fjädringen blev den snabbt populär att bygga om. Flera karossmakare i Europa byggde förlängda versioner i olika utföranden, den mest kända är kanske Tissier. Även entusiaster byggde om CX:ar för att passa deras behov. I klubben har vi flera medlemmar som fixat sig en pick-up eller cab, bilderna visar ett urval!
Bild Tissier Biltransport:
Pierre Tissier började 1973 att bygga om Citroëner till förlängda transportfordon, ofta med sex hjul men även åttahjulingar som denna tillverkades. Limousiner, skåpbilar, ambulanser, kamerabilar och biltransporter var exempel på användningsområden. I dag tillverkas liknande specialbyggen med XM som bas.
Bild Chapronprestige:
Henri Chapron som byggde DS cabrioleterna åt Citroën hann också med att tillverka några lyxvarianter av Prestige, däribland några bilar med glastaklucka över hela bakre delen av kupén! Utrustningen innefattade oumbärliga detaljer som minibar med kristallglas, mahognyträ lite överallt och inbyggd biltelefon.
Bild Mellbergbygge(foto: Ulf Eklund):
I Sverige hade vi bilbyggare som gjorde CX-byggen också. Mest känd var Leif Mellberg som byggde flera sexhjuliga CX. Bl a denna Break som Citroën körde i reklamsyfte ett tag och en kamerabil som användes vid inspelning av flygscenerna med SAAB B18 i TV-serien ”Tre kärlekar”.
Bild Honeckerbil:
En svensk firma i Laholm byggde en förlängd CX Prestige som DDR:s dåvarande statschef Erich Honecker hade beställt. Den bilen finns bevarad och en intressant detalj med den är att flera CX-böcker, hemsidor etc. anger att den är byggd av Tissier, men nu vet alla vi i klubben bättre!!! Tydligen lät Honecker bygga flera bilar hos olika firmor genom åren vilket kan vara en anledning till sammanblandningen.
Bild Hans Dahléns pickup:
Leif Holmqvist i Kåge byggde en CX pickup som t o m var med i Teknikens Värld. Detta bygge har Hans Dahlén i Kvissleby gjort av en gammal dieselbreak. Med camper intygar han att det är den optimala semesterbilen!
Bild CX cab l’Orphée Deslandes
Många saknade att det inte tillverkades någon öppen version av CX då DS cabriolet försvann. En fransk bilbyggare, Deslandes, gjorde ett antal av denna typ som han kallade för l’Orphée!
Bild CX cab 1-6
I Sverige vill vi inte vara sämre än fransmännen. Vad sägs om en fyrdörrars CX cab med Targabåge? Ingvar Lidén i Skorped kör den skojiga bilen som är besiktad och godkänd av svensk bilprovning!
Text: Lars I Nilsson
Foto: artikelförfattaren där ej annat anges